tisdag 12 maj 2009

Oskuld

Man får bara vara oskyldig en gång per människoliv. That's the deal, folks. Den luttrade kan försöka, men det är som att glömma bort hur man cyklar, få smör att bli grädde igen.

Jag och Heather sitter i hennes Jeep och lyssnar på musik. Hon är 22, djupt troende, gift med en redneck. Jag får inte säga 'goddamn' i hennes närvaro, det är hädelse. Jag retar henne, spelar upp min gamla dödsmetalldemo med Biomasticator. Hon skakar på huvudet och frågar om jag är Satan själv.

"Lyssna på den här", säger jag och sätter på min låt 'Rectal visit'. "Den handlar om min filosofilärare som blir våldtagen".

Hon lyssnar tålmodigt på Sluggos trummor i entakt, Daniels distade bas, mina och Leffes grötiga gitarrer och mina fullkomligt vansinniga skrik. Sen byter hon band och tittar hoppfullt på mig. Som om det finns något kvar därinne som fortfarande går att rädda.

Jag tror att låten hon spelar heter "'God is powerful'. Jag tycker det låter vämjeligt, massa religiösa floskler ihopbakade med nån sorts kastrerad soul. Men Heather ler lyckligt.

"It's a happy tune", säger hon och dansar lite vid ratten. "And it's got a good beat".

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...