tisdag 21 april 2009

Magiskt men tragiskt

Andra tragiska och/eller våldsamma händelser jag fascinerats av/gått igång på/blivit besatt av genom åren:

The Battle of Alcatraz 1946. Ett av mitt livs största ögonblick var när jag fick prata med Ernie Lageson Jr, vars far Ernie Lageson Sr var en av vakterna som sköts i cellen av Joe Cretzer. (Ja, ni fattar ingenting. Jag vet).

Ted Kennedys bilolycka 1969, när han körde ihjäl sin älskarinna. Jag har skrivit brev till Ted två gånger, och min pappa ringde till och med till hans kontor i Boston en gång och försökte bli inkopplad till honom genom att låtsas vara en känd professor, men det sket sig.

Vasas förlisning 1628. Plöjde massa böcker om det här som elvaåring och hade klippkort på muséet.

R. Budd Dwyers självmord på en presskonferens 1987. Han var en politiker som anklagades för korruption och hämnades på sina belackare genom att ta livet av sig inför en drös med tv-kameror. Säga vad man vill, men han nådde fram med sitt budskap.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...