onsdag 15 april 2009

Känsliga läsare varnas

Skambyrån verkar vara en skön förening. Ibland (som i kväll) anordnar de poesikvällar där vem som helst kan läsa upp sina sämsta ungdomsdikter, noveller och låttexter inför publik - och bli rått utskrattade. Ni vet, de där EXTREMT pinsamma känslostormarna man försökte sätta på pränt när man var fjortis (och om ni var som jag trodde ni dessutom att resultaten var geniala).

Så om ni mot förmodan är i Malmö i kväll ska ni dra till Inkonst på Bergsgatan 29 och SKÄMMAS.

Jag kommer inte att vara där. Men hade jag varit det hade jag läst upp den här pärlan, som jag skrev när jag var 17. Håll i er nu.

Dimma, kyla, grönhet skör
Himmel blå min bön ej hör
Himmel grå min bön förstå
Hör min fråga svår:

Nerkyld fjäril flyga högt
Iskallt regn mot vitklädd kropp
Strilat ljus från persienn
Mörkret trevar efter vän

Feberrosig björk den falla
Månens ljus i ögon valla
Smultron sköljes, fälten är
Gröna som vår rymd i gråt

Vågor skölja genom luft
Syre andas genom jord
Jord föder hennes mirakel
Jag ser med jord

Du andas stjärnor
Du andas
Du är…

Jag älskar dig

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...