fredag 8 april 2011

Samtal med Julie, torsdag eftermiddag

(Vi sitter i bilen och blir invinkade till vägrenen av en polis)

Julie: Åh nej, polisen! Vad har vi gjort?
Jag: Ingenting, de ska bara kolla så att jag inte har druckit något.
Julie: Varför det?
Jag: Man får inte dricka när man kör.
Julie: Inte vatten heller?
Jag: Jo, man får dricka vatten och läsk. Men inte...
Julie: Och mjölk.
Jag: Och mjölk. Men inte saker det är alkohol i. Som öl och vin. För då blir man trött och...
Julie: Och snurrig.
Jag: Precis.
(Jag vevar ner rutan och hälsar på polisen)
Julie (till polisen): Han har inte druckit något!!
Polisen: Blås här i fem sekunder.
Jag: (blåser)
Julie (till polisen): Pappa har inte druckit något!
Jag: Det är lugnt, Julie (innerst inne livrädd att min röda och förkylda hals ska göra att min andedräkt är så dålig att den ger utslag på alkomätaren).
Polisen: Då så. Kör försiktigt.
(Vi kör iväg)
Julie: Det gick bra!
Jag: Ja, pappa dricker inte och kör samtidigt.
Julie: Bara vatten. Och läsk! Och mjölk!
Jag: Ja, och det får man göra.
Julie: Vad händer om man dricker nåt annat?
Jag: Då kan man åka i fängelse.
Julie: Ja, det kan man. Men du åkte inte i fängelse! Det är bra. För då hade vi inte haft någon pappa!

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...