onsdag 2 februari 2011

Ett nytt blad

Flytt hela dagen i går. Knäsvag i dag, uttömd. Sånt FRUKTANSVÄRT slit. Tredje våningen, ingen hiss. Tömma gamla lägenheten på mina böcker, kläder, tv, tv-möbel, piano, fotoalbum, porslin. Sen börja gråta i bilen. Sen komma rödgråten till möte på banken med bankman, mäklare, säljare. Sen skriva på alla papper och inse att man numera är luspank. Sen hämta Jessica på stationen. Sen hyra lastbil på Statoil. Sen ut till IKEA i tre timmar och köpa möbler för 15 000 spänn. Sen kånka upp allt för tre trappor.

Eftersom jag 1. inte har några kompisar och 2. mina föräldrar var sjuka fick stackars Jessica bära ett alldeles för tungt lass. Till slut såg hon ut som Erik XIV:s lik, minus skägget. I morse var hon febersjuk och blev tvungen att sjukanmäla sig från jobbet för första gången sen hon började på Bladet i september. Jag skäms över detta. Det känns som att det är mitt fel.

Men ändå. Mitt i all oro och och utmattning fanns det något kittlande och - ja, härligt - med att se sitt eget namn på en alldeles ny dörr i ett alldeles nytt hus. Livet blev inte som jag hade tänkt mig, det är sant. Men Gud skymtar bland molnen. Det var en fin dag i går.


2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...