tisdag 7 februari 2012

Samtal med Julie, tisdag kväll

Julie: När jag ska få barn vill jag göra kejsarsnitt. Det är det ondaste som finns om barnet ska komma ut genom snippan.
Jag: Men herreGUD, var har du lärt dig det där?
Julie: På dagis. Man äter sömnpiller och så skär man upp magen så här och så plockar man ut bebisen. Sen syr man ihop magen så här.
Jag: Ja, så går det till...
Julie: (blir tyst och ser väldigt allvarlig ut)
Jag: Vad är det, gumman?
Julie: Jag tänker på när solen kommer att äta upp jorden.
Jag: Men det kommer att hända om flera miljarder år.
Julie: Ja, men det kommer att hända.
Jag: Men då är vi redan döda, så det spelar ingen roll.
Julie: Då kommer spöken och monster och dinosaurier att bestämma på jorden.
Jag: Tror du?
Julie: Då flyr vi va, pappa? (börjar storgråta) Kan vi bo i solen?
Jag: Nej, men vi kan åka till en annan planet. Det finns massa planeter i universum.
Julie: Får vi ta med oss Sverige då?
Jag: Nej, men det finns andra länder där.
Julie: Men då fattar ju ingen vad vi säger!
Jag: Jo, men vi kan ju lära oss deras språk?
Julie: (tröstlös) Nej jag vill prata svenska! Jag vill ALDRIG lämna Sverige!

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...