torsdag 23 februari 2012

Anekdot för mina barnbarn

Enda gången jag träffade kung Carl XVI Gustaf var på en tv-gala för tsunamins offer 2004. Han stod där efter sändningen och såg allmänt förvirrad ut så jag stegade fram och ställde en oerhört mesig fråga.

Jag: Vad anser kungen om att så många skänkte pengar till tsunamins offer i kväll?
Kung Carl XVI Gustaf: Men alltså...det är ju så himla obvious vad jag kommer att svara på det.

Till mitt försvar började jag dua honom efter detta klavertramp. Men jag ångrar som fan att jag sålde mig och tilltalade honom i tredje person till att börja med.

Jag kom att tänka på det här när jag hörde Daniel använda engelska för att beskriva sina känslor tidigare i dag. Vad säger rojalisterna om detta? Borde inte vårt kungahus nöja sig med den svenska vokabulären?

Prins Daniel säger "all over the place" istället för "överallt". Kung Carl XVI Gustaf säger "obvious" istället för "uppenbart".

Själv säger jag i och för sig "wasted" istället för "full", men så är jag ju inte blåblodig heller.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...