fredag 9 september 2011

Dream, dream, dreaming

Drömde att Jessicas morföräldrar bodde i Gary, Indiana. I huset bredvid hade Michael Jackson växt upp. Det var en black neigborhood. Ett hologram av en ung Jacko åkte skateboard fram och tillbaka över vägen non-stop, så man fick köra försiktigt.

Det var släktmiddag. Jessica var inte där, jag kände ingen. Jo, hennes moster Isa. Det kändes tryggt. Jag och Isa var de enda vita människorna där. Jessicas morfar såg ut att vara 101.

Jag gjorde bort mig direkt. Jag gick runt och skakade hand med alla, men det skulle jag inte ha gjort. "Pff, du kan inte skaka hand med städerskan fattar du väl", sa en gammal kärring. "Ser du inte bältet hon har kring midjan? Det betyder att hon är mindre värd än oss".

När Jessica kom frågade jag om hennes morföräldrar hade några minnen av Michael Jackson från när han växte upp.

"Nej de minns honom inte", sa Jessica. "De minns bara att det var något konstigt med den där familjen. De såg så olyckliga ut".

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...