fredag 7 maj 2010

A real man

Såg "The Hurt Locker" i kväll. Den handlar om en soldat i Irak som desarmerar bomber. Han heter Will James och har nerver av stål, eller kanske is. Han riskerar livet varje dag och skiter i allt. Han är en riktig man. Jag kände hur min egen pecker blev mer och mer inverterad för varje bomb Will James desarmerade. Om vi ponerar att jag skulle hamna i Irak kan jag tänka mig att det skulle ta ungefär tretton minuter innan jag var ett corpse. Och det bara på grund av den grabbiga jargongen.

Men. Filmens sensmoral var att Will James bara fungerade i en krigsmiljö, där han fick visa sig macho och på styva linan och hjältemodig. När han muckade åkte han hem till sin tjej och deras ettårige son. Och handlade flingor. Och hackade morötter. Och vantrivdes något fruktansvärt...så till den milda grad att han åkte tillbaka till Irak och började desarmera bomber igen.

Familjelivet var för kämpigt för Will James. Irak var lättare. Det säger något om hur jag har det just nu, folks. Man skulle kunna säga att jag är en hjälte. Och min pecker är glad igen.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...