tisdag 24 mars 2009

Jag leker tvärtomleken

Jag, Fon Jorsling, tycker att kungahuset är en institution som är fullständigt förenlig med en modern demokrati. Jag tycker att kungahusets apanage är helt rimligt. Jag tycker dessutom att skattebetalarna ska betala åtskilliga miljoner extra för att Victoria och Daniel ska få ett oförglömligt bröllop nästa sommar.

Jag tycker att det är helt på sin plats att svenska folket fortsätter att tilltala medlemmar ur kungafamiljen i tredje person. Jag tycker däremot inte att det är optimalt att Victoria valde en man av folket att bli sin äkta make. Jag tycker nämligen att det är skillnad på folk och folk. Visserligen bajsar vi alihop, men det är ändå skillnad på folk och folk. Vissa är blåblodiga, andra har rött blod i sina ådror.

Jag tycker att kungen är en storslagen ambassadör för Sverige. Jag tycker att han är vältalig, intelligent och har stor pondus. Jag tycker att han visar stor förståelse för hur vanligt folk har det i Sverige i dag. Jag är övertygad om att Sverige som land tjänar på att ha honom som statsöverhuvud. Jag är övertygad om att andra statschefer har stor respekt för kungens kunnande och för hans person.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...