lördag 14 maj 2016

Tack gode Gud för Bastian Schweinsteiger

Edward kommer hem efter lagfoto med sitt fotbollslag och gråter. De hade delat ut nya matchtröjor och han hade hoppats få nummer 11 som Neymar eller 7 som Ronaldo.

I mina armar hulkade han och berättade den nedriga nyheten: "Jag fick 31".

Mitt fadershjärta brann och stormade över denna skymf: några äckliga arbetarklassungar med farsor på ABB hade snott till sig de bästa numren och min son fick bottenskrapet bara för att jag är intresserad av musik och böcker och inte sånt där äckligt arbetarklasskit som villor och bilar och kvinnofientlig jargong. Jävla idioter!! 

31 är ju faktiskt ingen bra siffra, hur man än vänder och vrider på det. Har någon fotbollsspelare ens haft det numret, någonsin? Förtvivlat googlade jag efter "Famous soccer players with number 31" och fick till min stora lättnad en (1) träff: den tyska mittfältaren Bastian Schweinsteiger som har spelat i Bayern München och Manchester United.

Edward: Vem är det?
Jag: Han är ju kanon! Bästa spelaren i hela Tyskland!

Vi hittade några highlights på Youtube, och Edward började långsamt muntras upp: "Han är ju riktigt bra!"

Så tack, Bastian, var du än är, för att du valde nummer 31 en gång i tiden. Du räddade precis min familjs heder och min sons glädje.


2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...