måndag 30 april 2012

Kompisar

Edward har fått en bästis här på gården. Han heter Lukas och är fyra bast. Edward och Lukas har flera gemensamma intressen som de gärna pratar inlevelsefullt om när de ses:

1. Bilar 2.
2. Öppningsscenen i Bilar 2.
3. Blixten McQueen i Bilar 2.

Julie har känt sig lite utanför. Men igår satt en ny tjej och gungade i parken. "Titta pappa", sa Julie. "Hon kan bli min första kompis!"

Julie gick fram och sa "hej, vill du leka med mig?" Flickan svarade ja, men sprang därifrån. "Vad ska vi leka då?" frågade Julie och sprang efter. "Jag vet inte", sa flickan och sprang fortare.

Efter ett tag fick Julie tag på henne, och så lekte de kurragömma och gungade ihop. Men det ville sig inte riktigt. Flickan lät meddela att hon redan hade massa kompisar. "Så vi kommer nog inte att kunna umgås så mycket", sa hon. Dessutom var hon ofta ute och reste i världen med sin familj.

"Vi reser också ganska mycket", sa Julie förhoppningsfullt. "När jag är vuxen kanske jag träffar på dig då".

Sen sprang flickan hem utan att säga hejdå. "Vänta!" ropade Julie.

Jag försökte låtsas som att mitt hjärta inte precis hade brustit. "Hon kanske hade bråttom hem till middagen", sa jag.

"Jag hade hoppats att hon skulle bli min första vän", sa Julie. "Edward och Lukas kommer att vara bästisar i all evighet. Jag vill också ha en bästis. Men hon ville inte det".

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...