måndag 23 april 2012

Storm i New York

Regnet smattrar mot mitt fönster på sjunde våningen. Vinden jämrar sig i ventilationstrummorna. Det är kallt och becksvart här på East 17th street. Jag njuter av min sista kväll i USA (för den här gången).

Gud, jag älskar det här landet. Den här staden. Pratade med en tjej från Kentucky idag. Tjugofem bast, försökte slå sig fram som skådespelerska sen några år tillbaka. Gick åt helvete. I work three different jobs to support myself, sa hon. It's tough to live in New York. BUT I LOVE IT!!!

Det är den livsglädjen jag tappar taget om ifall jag inte får min USA-dos med jämna mellanrum. Insikten att livet ska vara ett äventyr, att det är målet som är resan, inte slutdestinationen. Jänkare vet hur man grabbar nuet by the balls. På Arlington-kyrkogården bad en gammal man mig att ta en bild av honom när han poserade framför de långa raderna av vita gravstenar. Efteråt fistbumpade han mig som tack och sa "have fun" innan han gick.

Kul! På en kyrkogård med 4000 lik! Men that's America for you. Gud, jag måste åka tillbaka snart igen.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...