onsdag 30 mars 2011

Framtidsminnen

Min morbror Tobbe brukade prata om "framtidsminnen", vilket var hans ord för saker som han såg fram emot och längtade efter. Tobbe dog 1997 efter en lång sjukdom, så på slutet var hans framtidsminnen både kortare fram i tiden och mer angelägna.

Själv har jag framtidsminnen som sträcker sig fyrtio år fram i tiden, drömmar om ett stilla liv på landet när jag sitter omgiven av Jessica och barn och barnbarn och skriver en roman i stilla ro. Men Tobbe kunde inte framtidsminnas så långt. Det kan inte jag heller förstås. Framtiden är ju bara teoretisk. Att fantisera om sin ålderdom är att utmana Gud och kommer antagligen att leda till en snar död.

Men i alla fall. Mina närmaste framtidsminnen är som följer:

Glasvegas nya platta som släpps nästa vecka.

Foo Fighters nya platta som släpps i april, åtminstone låtarna "I should have known" och "One of these days".

En weekendresa till Prag med Jessica i maj.

En EM-kvalmatch i fotboll på Råsunda med Sven i juni.

Bog Four-spelningen på Ullevi i juli.

Att jag (kanske) får göra en tredje krimrygg någon gång i år.

Stephen Kings bok om Kennedy-mordet som släpps i november.

USA-resan med bebbarna 2013.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...