tisdag 25 augusti 2009

Fjoderton riksdaler

Fjortonårskalas för Lottas systerson Totte igår och jag kom att minnas min morfar. Han hade 17 barnbarn, jag var nummer 16 i ordningen. Jag skulle inte säga att han var snål, men när jag fyllde fjorton gav han mig fjorton spänn. På kredit. Jag fick en lapp där det stod att jag skulle gå till mina föräldrar och be att få fjorton kronor. "Hälsa från mig", skrev morfar.

Jag tar en tugga tårta, harklar mig och bestämmer mig för att berätta anekdoten. Tyvärr har jag inte tagit i beräkning min svåger Andreas, som är 24 och barnslig för sin ålder.

Jag: "Vet ni vad min morfar gav mig när jag fyllde fjorton?"
Andreas: "En könssjukdom?"

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...