onsdag 9 maj 2018

Första träningen

Lite historia skapades idag, i form av en träning på Hamre IP där tjugo fem- och sexåriga tjejer sprang runt som gulliga och väldigt yra höns. För det var Livs första träning alla kategorier, och den ägde rum i Skiljebo SK:s F12-lag. Jag har länge haft på känn att hon har en viss bolltalang, även fast det så klart är skit samma. Vi får se om hon blir proffs på 2030-talet, eller om hon lägger fotbollskarriären på hyllan om några veckor.

Edward var världens bästa storebror och körde ett privat träningspass med Liv nere i parken, en timme innan träningen. Ett barndomsminne drog förbi mig, som en mummifierad sommarvind: jag och Fredde nere på ängen i Stalbo en tidig och solig morgon 1984, tränandes inför min kommande match mot Hedesunda med Tärnsjö IF P-74.

Jag gjorde tre mål den dagen. Men egentligen är det morgonen med Fredde som är värd att minnas. Den rörande ambitionen, vänskapen, blodsbandet.




2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...