måndag 29 juni 2015

Medelålders. Vinylspelare. Att säga ja till livet.

Jag införskaffade en vinylspelare idag, för första gången i vuxen ålder. Det säger en del om var jag befinner mig i mitt liv just nu.

För bara två år sen hade jag aldrig kommit på tanken att göra något så onödigt. All musik streamas ju på Spotify! Varför i helvete skulle jag vilja återgå till ett format som slutade vara relevant för 25 år sedan, som tar plats i hemmet, som hackar sig, som kostar massa onödiga pengar?

Svaret är att jag så klart inte behövde köpa den här vinylspelaren. Och jag behövde verkligen inte köpa en gammal platta med Elvis-låtar som jag har hört tretusen gånger förut.

Men sanningen är att jag har blivit medelålders. Jag läser en kurs i astronomi på distans, fast jag inte behöver göra det. Jag köpte nyligen tolv flaskor Slayer-öl för 400 spänn, fast jag visste att det egentligen var löjligt. Jag börjar långsamt förvandlas till Carl-Jan fucking Granqvist. Jag vill börja njuta av livet, jag vill värdesätta det.

Förut tog jag livet för givet. Jag hade all tid i världen, trodde jag. Det tror jag inte längre. Jag vill njuta av musiken jag lyssnar på, jag vill smutta på ölen jag dricker, jag vill lära mig stjärnkonstellationerna på natthimlen.

Jag vill säga ja till livet, på alla möjliga olika sätt.




2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...