lördag 8 mars 2014

Lördag på min gamla skolgård

På väg till farmor och farfar tar jag en runda i Tärnsjö och visar ungarna lite historiska platser. Kyrkogården och Ninnis grav. Den nedlagda kiosken. Det nedlagda Konsum. Den nedlagda posten, järnaffären och tobaksaffären där jag köpte min första skiva (en ep med Herreys).

Till sist min gamla skolgård. Som inte finns längre. Det fängelseliknande schabraket som stod där på 80-talet har jämnats med marken. Men det röda huset där vi åt mackor med Aromat-krydda på står kvar. Fotbollsplanen är sig lik. Och den gamla gympasalen.

Ungarna lekte i klätterställningen. De tyckte det var ett lysande ställe. Jag stod ensam med mina tusen minnen av en annan tid, av barn som inte längre finns och allt vi gjorde och sa.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...