tisdag 11 februari 2014

Att bita den hand som föder en...

...är inget man villigt gör som frilansjournalist. Det är inte så att jag brukar sälja in ett jobb till en redaktör och sen kritisera personen i fråga i texten jag ska fakturera dem för. Jag tror inte det sättet att arbeta skulle bli lönsamt i längden, liksom.

Men det var faktiskt exakt det som hände igår, när jag sålde in en text till Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg för att sedan kritisera henne i texten. Det var inget jag planerade att göra till en början, men eftersom jag skulle skriva om homofobi i USA kontra Ryssland – och tyckte att hon hade fel när hon skrev om samma ämne för några dagar sen – så fick det bli så. Med hjärtat i halsgropen mejlade jag in texten i går eftermiddag och oroade mig för att hon skulle tycka att jag var en backstabbing, otacksam tjomme som tog mig friheter.

Jag hade inte behövt oroa mig; som tur var är Åsa en cool människa som är van vid betydligt hårdare kritik. Hon välkomnade till och med att få mothugg och hela den lilla episoden slutade lyckligt.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...