fredag 17 januari 2014

Oväntat möte i kyrkan

För att vara agnostiker tillbringar jag väldigt mycket tid i kyrkan. Varannan fredag är det gudstjänst för bebisar i Västerås Domkyrka, vilket Liv älskar med hela sitt hjärta. Sen på tisdagar är vi ofta på kyrkans öppna förskola och sjunger Gud som haver barnen kär.

Jag kommer aldrig att bli ett fan av organiserad religion. Men de här stunderna är fina. Svenska kyrkan gör många bra saker som så kallade humanister inte orkar med. Synd bara att den är så förbannat patriarkal. Gud är inte vår "Fader". Inte vår "Herre". Kristendomen är påhittad av män och har använts i alla tider av män för att styra över andra män och framförallt kvinnor.

På fikat efteråt lärde jag känna en amerikansk kvinna som bloggar på Huffington Post. Västerås Domkyrka är det sista stället jag skulle ha förväntat mig att träffa en sådan person, men som man brukar säga:

God works in mysterious ways.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...