torsdag 4 november 2010

Ännu en avklarad gudom

Framför teven, fjorton bast. Nåt jävla DDR-program med Claes af Geijerstam. Clabbe är vj och spelar hits som bara har något år på nacken. Han avbryter låtarna med att utbrista "yeeeaaahhh" och "rockenrooooooll"!

Kameran panorerar över en tom arena. G-ackordet drar igång. Jag hör Paradise City för första gången. Inget blir sig riktigt likt efteråt.

Nästa dag träffar jag Tomme i korridoren på Östervåla centralskola. Jag säger "Guns n' Roses". Tomme svarar: "har du också tänkt på det?"

Vi köper skivan, lär oss varje sekund. Mimar till den. Filmar oss själva när vi gör det. Vi köper vår första G n' R-t-shirt. Vi åker till Skara Sommarland med hans familj. Vi läser glansiga magasin om Axl i baksätet. Vi gör låtar om crackhoror. Vi blir långhåriga. Vi går på G n' R i Globen. Axl ser på fyrverkerier och är två timmar sen. Vi skiter i det. Vi kramar varandra och skrattar när bandet kör Mr. Brownstone.

Tjugofemtusen ljusår senare träffar jag Slash i en hotellsvit på Nybrokajen. Jag berättar om kvällen när Axl prioriterade Vattenfestivalen framför mig och Tomme. Slash minns inte ett skit.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...