måndag 1 februari 2010

För tio år sen i dag...

...flög jag till Augusta för att påbörja en fyra månader lång praktik på tidningen Augusta Chronicle. Jag har ett starkt minne av min ankomst, strax innan midnatt. Jag skulle dela hus med en tjomme vid namn Johnny Edwards, som var lika gammal som jag och som hade börjat som reporter på tidningen bara några veckor tidigare. För att vi skulle lära känna varandra gick vi på en sunkpub vid namn The Firehouse och började hinka öl. Jag minns att jag kände mig så härligt fri på den där puben. Jag hade flugit hela dagen, jag var utmattad, jag var i en stad i den amerikanska södern som luktade konstigt, jag kände inte en själ inom en radie på trehundra mil och jag hade fyra månader av ovisshet att se fram emot. Allt det där skrämde mig, men det gjorde mig också oväntat lycklig. Jag hade varit apatisk i några år. Jag behövde en kalldusch, en utmaning, ett äventyr. Och det här såg ut att kunna bli ett.

Klockan två flashade en dyngrak redneck-tjej brösten och Johnny sa "welcome to America".

Klockan tre åkte vi till huset, som låg över statsgränsen i South Carolina. Johnny körde. Han hade aldrig kunnat köra i Sverige. Han kunde knappt köra i USA. Det kändes spännande att se om vi skulle komma fram eller inte.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...