söndag 1 september 2019

Magi

Varje morgon är det samma visa.

Min sexåriga dotter Liv går upp, gnuggar sömnen ur ögonen och knappar fram Youtube på tv:n i vardagsrummet. Där blir hon sittande framför de senaste videoklippen som laddats upp av paret Tomu och Yumi – två stjärnor på Youtube-himlen som tillsammans har över 350 000 prenumeranter i skrivande stund. Det enda som hindrar Liv från att tillbringa hela dagen med sina idoler är skolplikten och de gränser jag och min fru sätter när det gäller skärmtid.

För ett år sedan hade jag aldrig hört talas om Tomu, 32, och Yumi, 30. Nu är ljudet av deras glada röster när de kommenterar spel som Roblox och Minecraft eller leker med sin hund Hina en lika självklar del av min vardag som kaffebryggarens puttrande. Upsala Nya Tidning, 1 september 2019

Snart, väldigt snart, kommer Liv sluta vara ett litet barn. Ett sånt som tror på magi, som har barndomens oförställda tillförsikt i sin hand. Vi växer alla upp, ser våra pappors jeans på jultomten, luttras av skolgårdens cyniker och världens obönhörliga likgiltighet. Hon kommer fortsätta vara ett barn, men ett större barn.

Men här och nu är hon 6 år, och har inte helt övergett förhoppningen om att naturlagar kan rubbas. Därför kändes det fint att skänka henne lite magi, i form av ett möte med sina stora Youtube-idoler Tomu och Yumi häromveckan. Jag sålde in en intervju med dem till UNT, tog med Liv i bilen och sa att hon skulle få hänga med på ett jobb. Hon trodde det skulle bli något tråkigt skit, men när hon knackade på dörren till ett litet rött hus var det Tomu och Yumi som öppnade. Sen följde en timme ren magi för min lilla tjej.

Livs blick, sekunderna efter att dörren öppnades. Det är det jag lever för som pappa.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...