torsdag 26 september 2019

Bakom kulisserna

Som frilansjournalist måste man vara beredd att jobba när och var som helst. Så därför satt jag där vid ett köksbord på Tärnsjös demensboende, med min Alzheimersjuka, 82-åriga mamma liggandes på en säng bredvid mig, och gjorde en telefonintervju med Susie från 80-talsduon Lili & Susie.

Tidigare på dagen hade jag överraskat min mamma med ett besök. Jag tog med henne i bilen, och vi åkte till Gysinge. Förbi gläntan där hon brukade simma motströms i Dalälven när jag var liten. När vi kom fram till samhället lyssnade vi på älvens tröstande forsande. Det var fint. Hennes trötta hjärna kvicknade till lite för några dyrbara minuter.

Allt glömt sen, tillbaka på demensboendet. Hon trött, la sig för att vila. Jag pratade med Susie om Magnus Uggla, om popscenen på 80-talet. Hon är en trevlig tjej, jag har intervjuat henne förut. Ändå: kontrasten mellan det värdsliga och det heliga känns sällan större än när jobb krockar med sjukdom i familjen.

Vi lade på. Jag tog farväl av min mamma, och åkte därifrån.




2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...