fredag 2 augusti 2019

Mamma

Jag saknar dig som fan, mamma.
Jag har skjutit sorgen på framtiden, för den gör för ont.
Jag är ledsen för alla gånger, alla decennier, som jag tog dig för givet. Jag borde inte ha gjort det. Du gav mig så oändligt mycket.
Du gav mig allt.
Hur tackar man någon som ger en allt? Jag vet inte.
Jag lyckades aldrig göra det.
Det sägs att ingen äger sina barn, för barn är livets längtan efter sig självt och går som en stafettpinne från generation till generation. Mina barn har inte mig att tacka för att de existerar, eller sina mammor. De har livet att tacka.
Så det är inte det jag menar när jag säger att jag har dig att tacka för allt.
Det är det andra: mjukheten, den villkorslösa kärleken, tryggheten. Mina första år på Jorden var ljusa, välkomnande. Världen var en plats som älskade mig, det var så det kändes.
Det var du som fick mig att känna så.



2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...