måndag 10 juni 2019

Skamsköljning

Ett sista fucking ex av boken har stått kvar på Akademibokhandeln i Erikslund utan att bli sålt de senaste typ arton månaderna. Jag brukar gå och titta till det ibland. Varje gång håller jag tummarna för att nån ska ha förbarmat sig över skiten och köpt det, men icke. Min bok är passé, nyhetens behag (such as it was) är förbi.

Ett äldre par stod och velade bland Historia-hyllan nyss när jag kikade in. Det var uppenbart att de skulle köpa en bok i present till någon, men ingen föll dem i smaken.

Jag tog mod till mig:

”Letar ni efter en bok om historia i present? Då kan jag rekommendera den här. Den har nämligen jag skrivit!”

(Nervöst, artigt skratt från paret. Pliktskyldig scanning av min bok. En mumlad kommentar. Boken ställs tillbaka på sin plats av mannen. Jag står kvar ett tag, bortgjord, förnekad, ratad).

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...