fredag 24 maj 2019

Könsrollerna

Min son köpte en ny skolväska med Yankees-tryck på, eftersom Yankees är mitt favoritlag. Men den fanns bara i rosa. Nu är det några muppjävlar som retar honom för detta, eftersom rosa anses vara en tjejfärg. Som om vi skriver 1989 i kalendern och inte 2019. Som om vår generation av föräldrar inte fattade någonting av det vi lärde oss som barn.

Världen är så dum och enfaldig. Så många barn är så korkade och felprogrammerade.

Nu dilemmat: ska jag säga åt min son att stå på sig, för att signalera att mobbarnas ord saknar betydelse? Eller ska jag foga in mig i de bestämda könsrollerna?

Och köpa en svart väska. Manlig, destruktiv, färglös.


2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...