onsdag 22 maj 2019

Den gemensamma drömmen

Min fina vän Björn kom på besök igår, och dagen till ära bjöd Västerås på årets första sommardag och visade sig från en snudd på beboelig sida. Vi traskade längs med Mälaren ner till Kajplats 9 och sedan in till city och O’Learys. Efter x antal öl och en och annan Fernet halade vi fram våra alster under högtidliga former: Björns bok ”Skärmtid” som kom 2016 och min skit som kom året därpå.

Ett byte. Som länge planerats och äntligen blev av.

I min dedikation påminde jag Björn om en promenad vi tog en sommarmorgon 2009, på en grusväg strax utanför Klippan i Skåne. Vet inte varför jag lagt just den promenaden på minnet, men vi pratade som vanligt om vår gemensamma dröm. Om skrivandet, om de outgivna manusen, om planerna, de stora.

Författardrömmen, så skör. Som resulterade i varsin bok trots allt. Som skapade nya planer, om nya alster. Det är fint att ha en vän som delar samma dröm, som håller en sällskap på den annars så ensamma, långa, snirkliga vägen dit.


2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...