måndag 21 augusti 2017

Kosmos igen

Jag är medlem i Västerås Astronomi- och Rymdforskningsförening men resten av livet brukar krocka med stjärnorna så det har inte blivit så många besök. Dock – i detta nu drar en total solförmörkelse över USA vilket jag borde ha bevittnat på plats men jag gjorde the next best thing: drog med mig Julie och åkte ut till observatoriet i Åkesta nu ikväll.

Det är något så vackert med den där föreningen. Gamla och unga samlas, nördar och coola, det grillas korv och tittas på skärmar med live-feed från Oregon där månen långsamt träder in framför solen och till sist släcker den helt och hållet. Jag är glad att vi åkte dit. Såna här händelser bör alltid delas med likasinnade; vi som drömmer om kosmos så det värker i bröstet.



2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...