lördag 29 oktober 2016

Frieri med toapapper

Det är ju en kliché det där, att döttrar har en fas då de vill gifta sig med sin pappa. Men idag blev klichén sann när Livan gick ner på knä med en filt över huvet (som skulle föreställa ett långt, vackert hårsvall) och lite hopknycklat toapapper (en "bukett") och frågade om jag ville gifta mig med henne.

Jag sa ja, så klart.

Lite senare, under lunchen:

Edward: Livan, du har missförstått det där. Du är inte kär i pappa, du älskar pappa. Det är en skillnad.
Liv: Nej, jag är kär i pappa!
Julie: (suckar djupt och himlar med ögonen) Det där är så fel. Man kan inte vara kär i sin pappa, fattar du väl!

Som om denna konversation aldrig hade ägt rum.

Själv är jag lite kluven till det här. Å ena sidan kommer jag nog att minnas den här fasen med ett visst vemod när Livan är tonåring och ber mig fara åt helvete på en daglig basis. Men jag vill å andra sidan inte att mina barn ska sätta mig på piedestal. För gudarna ska veta att jag inte hör hemma där.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...