torsdag 22 september 2016

Eir

För några veckor sen dog min kusin. Hon hette Eir, var 51 och led av ett handikapp sedan födseln. En dag föll hon bara ihop och dog. Vi hade bara setts några gånger sen jag blev vuxen.

Men jag minns i min barndom, hur jag tillbringade oändliga sommareftermiddagar på Tynningö med Eir och hennes familj. Vattnet som glittrade nere i bukten, Storskär som la till vid Höganäs brygga. Den lilla landsvägen som slingrade sig bort till kiosken som en godissugen snok. Timmarna som stod stilla, livet som bara var.

En gång anförtrodde sig Eir till mig. "Jag vill inte vara handikappad" sa hon. "Jag vill kunna gå och springa som alla andra". Vi var så nära varandra i den stunden. Nu ses vi aldrig mer.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...