tisdag 16 december 2014

En Alcatraz-nörd höll på att få en hjärtattack...

...när jag såg den här rubriken nyss. Jag har nördat ner mig i Alcatraz sen jag var 11, och har skrivit om rymningsförsöket 1962 ett gäng gånger (bland annat en bilaga för Bladet -10). Inte mycket tyder på att Frank Morris och bröderna Anglin klarade simturen över San Francisco Bay, och om de levde idag skulle de vara över 80 bast.

Men så på USA Today nyss:

Jag hann tänka tanken: John Anglin har hittats på ett ålderdomshem i Mississippi! Eller Frank Morris, 88, kanske har dykt upp på en hacienda i Mexico?

Clarence Anglin, 83. Pensionerad cowboy i Wisconsin.

Men det var falskt alarm. Några holländska muppar hade gjort en digital simulering baserat på hur tidvattnet rörde sig natten mellan den 11 och 12 juni -62 och kommit fram till att de hypotetiskt sett kan ha lyckats ta sig till foten av Golden Gate.

Journalister, alltså. Lögnare hela bunten.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...