lördag 16 september 2017

Färsk på diskarna

Vad var det Strindberg skrev, om att se sin bok i ett skyltfönster?

Det är ett urtaget hjärta som dinglar där på sin krok.

Riktigt så dramatiskt kändes det inte idag, när jag för första gången i mitt liv såg en egen bok ligga till försäljning i bokaffärer. Men nästan.

Vi gick till Igor först, och där stod den, under "Historia". Samma sak på Akademibokhandeln i gallerian. I båda fallen hade butikspersonalen slängt på en röd lapp med "Nyhet!" under den, för att signalera att den är rykande färsk.

Så just nu händer det alltså, det jag så länge har drömt om. Från norr till söder hänger mitt urtagna hjärta och dinglar på krokar. Insorterat under "Nyhet!". Hur länge då? Någon vecka eller två? Sedan tas den röda lappen bort, och sen står den väl bara där. Innan den sorteras bort för gott.

Om tio år kommer den att samla damm på biblioteken. Men just här och nu är min lilla bok med i matchen, en nyhet på diskarna, en i gänget av septembers alla boksläpp landet runt.

Det är så märkligt alltihop.


2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...