måndag 18 juli 2016

Sista samtalet med Dick

På min vägg hänger ett brev från John F. Kennedy till Richard "Dick" Blum, skrivet 1960. JFK skrev det som tack för att Dick hade hjälpt honom under presidentvalet 1960, och när Dick fick höra att jag var intresserad av bröderna Kennedy skickade han brevet till mig på 1990-talet.

Dick dog häromveckan, 88 år gammal. Han var en djupt intelligent man som levde ett väldigt rikt och brokigt liv; han var bland annat professor i kriminologi, anställd av CIA, författare till en mängd böcker och krigshjälte (kolla in den HÄR länken). Min pappa lärde känna honom när han pluggade på Berkeley-universitetet 1962 och hade Dick som lärare. Sen höll de kontakten, och som 16-åring bodde jag och min kusin hos Dick ute på vischan i Kalifornien under några veckor.

Han var en komplicerad man, som inte förstod sig på barn och hade svårt att hitta kärleken. Resan 1991 var rätt misslyckad; jag och min kusin började bråka med honom av olika anledningar. Ingen hade rätt; alla hade fel. Men vi försonades sen, och jag tror att JFK-brevet var hans sätt att räcka ut en olivkvist.

Jag ringde honom på dödsbädden. Han pratade om den svenska kvinnan som han var olyckligt förälskad i under så många år, och sen suckade han:

"Well, there is only one thing left to do. And that is to die".

Som att det inte låg något märkvärdigt i det. Och det gör det väl inte heller. Man lever och lever, och sen en dag gör man det inte längre.

Vila i frid, Dick.



2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...