fredag 10 juni 2011

Just nu: pling, pling

Ligger på ett nattåg till Norrland. Alla i kupén sover utom jag. Julie snarkar. Rullgardinen är nerdragen men några av solens strålar letar sig in trots att klockan är halv elva. Använder Fejjans check in-funktion för att se hur långt vi har kommit. Ljusdal, tydligen.

När jag var tre åkte jag bil till Lappland med mina föräldrar. Jag minns inte ett skit men fick tydligen fjorton myggbett i ett enda öra.

Det hisnar för mitt inre när jag tänker på hur mina barn kommer att uppleva den här resan. Vaga förnimmelser om trettio år, antar jag. Kanske en instinktiv känsla av hur Norrland är, eller ljudet av ett tåg som skakar sig fram genom Sverige.

Eller så minns de hur de kallade sin pappa för pruttfågel och skrattade ihjäl sig precis innan de somnade.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...