torsdag 25 juli 2019

Hytt 6928

Två nätter på Östersjön, fram och tillbaka till Helsingfors, djupt inne i kroppen på en röd val från Viking Line, med Sven och Liv. Tio timmar i en solig finsk huvudstad, spårvagn ut till hajar, bläckfiskar och karuseller, pariserhjul högt över taken i eftermiddagsljuset.

Trötta och lyckliga sen, i hytt 6928. ”Jag går upp på däck och sätter mig i solen ett tag”, säger farfar. Jag och Liv ligger kvar och äter chips på varsin slaf, hon med sitt Minecraft, jag med min Titanic-bok. Den röda valen simmar mot hamnen i Stockholm, tax free-butiken säljer plastbåtar och turkisk peppar-karameller som i alla tider, en orange sol går ner i vågorna.









2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...