söndag 13 april 2014

Jesus och jag

Trogna läsare av den här bloggen vet att jag inte är kristen. Jag har inte ens varit särskild intresserad av att studera kristendomen och Jesus (för några år sen tänkte jag köpa Bibeln och plöja den från pärm till pärm, men den var för dyr så jag köpte Koranen istället).

Därför var det med ett visst mått av fasa som jag fick utlagt på mig för några veckor sedan att dra ihop en bilaga om Jesus sista dagar i livet. Bilagan i fråga följer med dagens Aftonbladet, och går att ladda ner som pdf om man är Premium-kund HÄR.

Jag jobbade hårt med den här bilagan och tror att den blev okej, trots min ursprungliga oro. Det var framförallt en nödvändig och spännande resa till en historisk epok som jag tidigare varit pinsamt oinsatt i. Jag blev inte kristen under arbetet, men jag plöjde ett mindre bibliotek och lärde känna Jesus lite bättre.

Han kändes oväntat levande här och där, som episoden när han fick spel på köpmännen i Herodestemplet eller när han svettades av ångest i Getsemane. Som en vanlig man av kött och blod, både gudomlig och jävlig, svag och stark.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...