söndag 7 april 2019

Vacker spis

Besök av svärmor på Ersta igår, och jag och Liv kilade iväg några timmar för en biofilm. På Medis hade Alternativ för Sverige torgmöte och ett hundratal motdemonstranter stod bakom polisbarrikader och skanderade "Åk hem, nassesvin!"

Livs oförställda lilla barnblick på samtiden. Sverige 2019, ett polariserat land, en kokande gryta, men allt hon hör är några människor som står och ropar lite i eftermiddagssolen.

När vi gick in på Filmstaden upprepade hon vad de hade ropat där ute på torget. Men i Livs värld finns det inga nassesvin som bör uppmanas att åka hem.

Liv: Jag tror de sa "H, M, vacker spis". Jag är inte säker, men jag tror det!

Sen körde vi danstävling på trottoaren tillbaka hem till hospice. Den där flickan lär mig så mycket, varje dag.


2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...