torsdag 21 mars 2019

Release

Det tog 18 månader, men idag släpptes äntligen min lilla bok om Alcatraz i ett annat format än den inbundna versionen som kom i september -17. En drygt fem timmar lång ljudbok inläst av en trevlig tjomme vid namn Per Runhammar går nu att ladda ner på Storytel, komplett med ett nytt, snitsigt omslag där Bill Bakers sorgsna mugshot från -57 fick agera poster boy åt mina intervjuade fångar.

Jag försökte glädja mig åt denna världsliga lilla framgång idag, men det var svårt. Det är för mycket sjukdom och elände i min närhet dessa dagar. Vad är en fucking ljudbok mot insikten att livet har ett slut, att den vackra fullmånen som stiger ovanför grantopparna inte bryr sig om att min mamma är en förvirrad skugga av sitt forna jag eller att min pappa är ledsen eller att ingen - inte jag själv eller ens mina barn - är garanterade liv framför död?

Eller så är det just att glädjas åt livets små meningslösa triumfer som är det bästa vapnet mot döden vi har. Ljuset var en vemodig apelsin idag på eftermiddagen när Liv bredde ut en filt på en iskall marsstrand för att sola. Det finns något att lära sig där.


2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...