onsdag 29 april 2015

Doda

Idag dog min moster. Hon hette Jorunn, men kallades för Doda. Hon hade cancer. Hon blev 75. Jag gråter sällan, men jag grät när jag fick dödsbeskedet. Trots att vi inte umgicks så ofta sen jag blev en vuxen man så saknar jag henne nu. Min mamma har fyra systrar, så jag har fyra mostrar. Eller hade.

Nu är det bara tre.

Jag kunde vara dryg när jag var yngre. På nyårsdagen när jag var 17 tog jag en videokamera och zoomade in Dodas puffiga dagen-efter-ansikte. "Den unga kvinnan", sa jag sarkastiskt. Men Doda bara skrattade. Hon var den av mostrarna som jag kunde skämta lättast med. Fast jag borde egentligen ha fått en örfil för det där.

När jag var 15 åkte jag, Doda och hennes man Snocke till fjällen. I en vecka försökte de lära mig att åka slalom. Det gick åt skogen. Jag kunde bara svänga åt ett håll – vänster – så jag fastnade alltid i stängslet med skidorna. Doda skrattade. Snocke suckade.

När jag var 14 låg jag sängliggandes i flera veckor på grund av mina dåliga lungor. På nyårsafton hälsade Doda på mina föräldrar. Hon gick upp till mitt rum för att titta till mig. Hon gav mig en liten påse godis och klappade mig på axeln. Eller om det var kinden.

Det var kärlek i den där påsen godis.

Doda, tack för ditt liv. Jag hoppas du fick uppleva det du ville uppleva här på jorden. Att du fick känna det du ville känna. Jag hoppas att det finns något där ute i universum som gör att du får en till chans, någon annanstans, på en annan planet. Vem vet, vi kanske ses en dag. Jag sa det aldrig till dig, men jag tyckte mycket om dig.

Hejdå, och sov gott.


2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...