tisdag 25 juli 2017

Svart sjö, ögon

Klockan var nio och solen badade mitt barndomshem i ett orange sken när jag fick infallet att åka och bada med kidsen. Och jag kände sådan lycka i den stunden. Det spontana, det lite galna, får ofta stryka på foten när man har barn. Det är rutiner som gäller, fasta måltider, regler, nattningar. Inte dopp i mörka och tysta insjöar istället för fucking nattsagan.

På morgonen därpå vaknade Liv av en mardröm. Hon hade letat efter mig, jag var borta och möjligen avliden i drömmen. Sen tittade hon på mig med allvarlig blick och gav mig en av de vackraste kärleksförklaringar jag någonsin har hört:

Pappa, du finns i mina ögon.

2019

(Edit 23/2-20: Tar en paus från bloggen, kanske för gott. Möjligt att tio års blajande får räcka. Men vem vet, en vacker dag kanske Fon åter...